Tuesday 11 February 2014

TAJUK 7 : Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu




 Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat




PRINSIP-PRINSIP MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT 






PROSES YANG TERLIBAT DALAM PEMPROSESAN MAKLUMAT








Mengaplikasikan model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran
menggunakan tapak pembelajaran




  • Pilih satu tapak pembelajaran dalam laman web yang sedia ada atau lawan web anda. Sebagai contoh pilih www.tutor.com.my.
  • Contoh aktiviti : Guru menggunakan tapak pembelajaran untuk mengajar Penulisan/karangan bahasa melayu kepada murid-murid.




LANGKAH-LANGKAH PENGAPLIKASIAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT



Image+33.png (471×340)

Image+34.png (462×331)


Image+35.png (463×274)


Image+36.png (463×550)




Membina bahan

Berdasarkan bahan yang telah diperoleh sebentar tadi, guru boleh menggunakan kreativiti guru untuk menentukan cara penyampaian yang lebih sesuai sama ada dibuat dalam bentuk teks biasa, menggunakan power point atau menggunakan formula. 



 PROSES PEMBINAAN BAHAN MENGGUNAKAN POWER POINT






 


Image+2.png (420×186)



Image+3.png (468×334)


Image+5.png (454×183)


Istilah Pemprosesan Maklumat



Enkod – Mesej diterjemah dalam bentuk yang difahami pihak lain menggunakan perkataan, bahasa atau simbol.
Dekod – Mesej diterima dan diterjemahkan oleh penerima dan difahami.
Rekod-rekod (rékod) I 1. Prestasi terbaik yg dicapai dlm bidang sukan: ~ baharu 400 meter telah dicipta oleh Kaufman; memegang ~ mencapai prestasi yg terbaik; memecahkan ~ mengatasi prestasi terbaik yg pernah dicapai; 2. Catatan yg dibuat utk ingatan atau rujukan dll, keterangan dll yg tercatat: memberi ~ yg lebih lengkap; mengumpulkan ~ dan dokumen lama; ~ pelajaran (pekerjaan) catatan mengenai pelajaran (pekerjaan); ~ drpd catatan orang-orang Cina tentang negeri Melaka; 3. butir-butirmengenai latar belakang peribadi seseorang: iamempunyai ~ yg baik;
Merekodkan mencatat: ~ hasi lkerja; ~ pergerakan kapal.

No comments:

Post a Comment